ProRail maakt nieuwe planningssoftware voor dienstregeling

rijdende trein ns

In 2022 moet nieuwe planningssoftware bij ProRail zorgen dat de ruimte op het spoor beter benut wordt. De spoorbeheerder werkt daarmee samen met NS. Dat maakte ProRail begin deze week bekend.

De bedoeling is dat de dienstregeling snel en veilig aangepast kan worden als dat nodig is. “Nu plannen we nog minimaal drie minuten ‘ruimte’ tussen twee treinen in”, zegt Niels Bik van ProRail ICT. “Dat kan vaak veel korter. We willen in de planning uitgaan van de werkelijke bezetting van het spoor. Rijdt er op dit stuk spoor een trein of niet.”

Kleine aanpassingen

De dienstregeling ligt grotendeels vast voor een jaar. Maar vervoerders kunnen het hele jaar door ruimte op het spoor aanvragen. Ook voor werkzaamheden en evenementen zijn soms aanpassingen nodig.

De dienstregeling is dus steeds een beetje in beweging. Planners van ProRail en vervoerders zijn daar dagelijks mee bezig. Als zij de planning aanpassen willen ze zo snel mogelijk weten of dat conflicten oplevert. Zo’n conflict ontstaat als treinen op elkaar moeten wachten. Om meer treinen te kunnen laten rijden, moet het systeem sneller een signaal geven als er een conflict ontstaat. En als het kan nauwkeuriger, zodat alle mogelijke ruimte benut kan worden.

 

Milliseconden

Om dit goed te doen is er sterke rekenkracht nodig. Zoveel dat er nieuwe planningssoftware nodig is. Bik: “Daarin gaan we op een andere manier bepalen of treinen zouden botsen of niet. Dit doen we door per sectie, de kleinste eenheid van het spoor, te checken of die wel of niet bezet is. Er zijn veel secties, veel treinen en dus heel veel data. Om planners snel feedback te kunnen geven, moeten we dit in milliseconden doorrekenen. Dit samen leidt tot een gigantische winst op nauwkeurigheid en snelheid, waardoor we in de toekomst nog veel meer treinen een plek kunnen geven dan de zevenduizend die nu dagelijks over het spoor rijden.”

 

CWI

Daarnaast is over een jaar het gezamenlijke onderzoek klaar van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) en ProRail. Deze onderzoekssamenwerking moet zorgen voor een snellere en betere  afhandeling van incidenten op het spoor in ons land.

Het betreft een Publiek-Private Samenwerking (PPS) tussen CWI en ProRail. Het onderzoek richt zich op voorkomen en afhandelen van een breed scala van incidenten op het spoor. Vooral op spoorlopers, verstoringen in de infrastructuur en aanrijdingen wordt gelet.

Gerelateerde berichten...