Zo staat de ambulance nóg sneller bij jou op de stoep
VIDEOElke seconde telt, zeker bij de ambulance. Gelukkig gaat het in Nederland meestal goed. Toch komen niet alle ambulances op tijd. Daarom heeft wiskundige Rob van der Mei (Vrije Universiteit Amsterdam) een model ontwikkeld om de aanrijtijd van ambulances te beperken.
Zodra jij 112 belt, zal de meldkamer eerst inschatten hoe ernstig de situatie is. Aan de hand hiervan wordt bepaald hoe snel de ambulance aanwezig moet zijn. Zo zijn er A1-ritten voor de ernstige ongelukken, waar de ambulance binnen 15 minuten ter plekke móét zijn. A2-ritten zijn voor de minder acute situaties, zoals een gebroken been.
In Nederland zijn er jaarlijks zo’n één miljoen meldingen, waarvan ongeveer de helft onder A1-ritten valt. In 93 procent van de gevallen lukt het de ambulance om binnen die 15 minuten aanwezig te zijn. Dat is natuurlijk al aardig hoog, maar dat betekent toch dat voor de overige 35.000 situaties de ambulance niet op tijd op de stoep staat.
Op dit moment is het zo dat de ziekenwagen vanuit de standplaats naar het ongeluk rijdt. Daar vindt de eerste hulp plaats, de patiënt wordt naar het ziekenhuis gebracht en vervolgens rijdt de ambulance weer terug naar zijn standplaats.
Dit kan slimmer volgens Van der Mei, namelijk met behulp van dynamisch ambulancemanagement. Hierbij rijdt de ambulance niet terug naar de standplaats, maar gaat de ambulance naar een plek waarvan vooraf is berekend dat de kans groot is dat daar een ongeluk gaat gebeuren.
Algoritme
Deze locaties worden bepaald aan de hand van een algoritme. Verschillende gegevens worden hierin verwerkt om de optimale locaties voor de ambulance te bepalen. Gegevens als: waar wonen en werken veel mensen? Hoe lang doen zij erover om van A naar B te komen? Waar staan de meeste files?
In Flevoland is dit algoritme inmiddels al in praktijk gebracht. Hier zien we dat er in Almere nu meer ambulances rondrijden in vergelijking met Zeewolde, omdat daar simpelweg meer mensen wonen en vaker ongelukken gebeuren. Maar ook op het moment dat er een ongeluk gebeurt in Lelystad, zal het algoritme berekenen dat er alvast een ambulance vanuit Dronten die kant op moet gaan rijden om paraat te staan voor het 'mogelijk' volgende ongeluk.
Onderzoeken naar de uitkomsten van dit model zijn positief. Ambulancepersoneel is op deze manier wel meer bezig met rondjes rijden, maar het aantal ambulances dat te laat komt, daalt aanzienlijk. Het blijkt dat hoe meer verplaatsingen de ambulance maakt, hoe vaker deze op tijd komt. Zelfs bij een paar relocaties per dag is er al een enorme winst te zien in het aantal ambulances dat op tijd komt.
Dit is een wekelijkse bijdrage van de Universiteit van Nederland.
De Universiteit van Nederland heeft vanaf nu ook een podcast. Vind ze terug op Spotify (http://bit.do/UvNL-Spotify) en iTunes (http://bit.do/UvNL-iTunes).
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
-
PREMIUMvoor jou getest96
Deze paprikachips komt als beste uit de test: Lays maar net een voldoende
Bijna 4 op de 10 zakken chips die in Nederland verkocht worden, zijn paprikachips. We zijn verzot op de pittige smaak en die fijne kraak. Ons panel onderwerpt 12 merken aan een blinde smaaktest. ,,Bah, er zit veel suiker in chips. Meer suiker dan paprikapoeder.’’ -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
column
‘Iets met een H?’: waarom namen onthouden zo verdraaid lastig is, en hoe het wel lukt
‘Euh, hoe heet je ook alweer?’: je wil het degene die voor je staat eigenlijk niet vragen, maar je kan niet anders. Je hebt hem of haar pas geleden nog ontmoet, maar hoe diegene heet? Géén idee. Moeilijk namen kunnen onthouden betekent niet dat je dom bent, stelt gedragspsycholoog Chantal van der Leest ons gerust. Dit is waarom het zo lastig is, en hoe je er beter in kan worden. -
Nieuwe ambulancepost moet voor betere aanrijtijden zorgen
Voorne-Putten krijgt een nieuwe ambulancepost. Deze komt langs de N57 aan de Zwartedijk in Hellevoetsluis. De nieuwe post vervangt de huidige bij de Haringvlietdam-Noord. De ambulances kunnen hierdoor sneller bij mensen zijn die hulp nodig hebben, vertelt een woordvoerder van de Ambulancezorg Rotterdam Rijnmond.
-
Video
Wetenschapper: We moeten stoppen met ons gendertoneelstukje
-
-
-
Video
Waarom is 85 procent van het heelal nog onzichtbaar?
Als het gaat om natuurkundige verschijnselen, zitten wetenschappers met één groot raadsel: donkere materie. Wat dit precies is, kan niemand je vertellen. Wel denken natuurkundigen dat dit maar liefst 85 procent van het heelal vormt. Oftewel – we begrijpen nog helemaal niks van onze wereld. Melissa van Beekveld (Radboud Universiteit) is hard op zoek om dit raadsel te kunnen verklaren. -
PREMIUM
'Aanrijtijden ambulances te lang'
Martijn de Bruijn (17) uit Zuidland maakt zich grote zorgen. De aanrijtijden van ambulances zijn volgens hem veel te lang. Daarom is de student een petitie gestart.
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
-
PREMIUM
Een paar zomerkilo’s eraf met een prik van diabetesmedicijn Ozempic? ‘Het voelde als een drugsdeal’
Cosmetische klinieken adverteren steeds vaker met ‘afvallen met injecties’, zoals met het middel Ozempic, officieel een diabetesmedicijn. Artsen en de inspectie noemen de opkomst van deze commerciële tak zorgelijk. Ondertussen wordt online illegaal gehandeld in de afvalinjecties. ‘Het is geen quick fix.’ -
-
Video
Vreemd vlekje? Deze app verslaat de huisarts in zijn diagnose